06.01.2021 | Zprávy

Zakladatel společnosti KOBERCE BRENO , spol. s r.o., jednoho z největších tuzemských prodejců podlahových krytin.

Při příležitosti předávní ocenění jsem položil několik otázek Janu Rozlílkovi, bratrovi Tomáše Rozlílka, který se nemohl dostavit:

Společnost KOBERCE BRENO jste založil v roce 1994. Který rok byl pro růst vaší firmy zásadní?
V roce 1994 jsme začínali jako malá velkoobchodní firma a postupně jsme rozšiřovali distribuci obchodním partnerům v celé České
republice. Významným mezníkem byl rok 1998, kdy jsme otevřeli první maloobchodní prodejnu. To nastartovalo rozvoj naší maloobchodní sítě především v těch lokalitách, kde jsme neměli významnější velkoobchodní zákazníky. Přelomové pak byly roky 2000 a 2001, kdy jsme převzali konkurenční firmu Království koberců na Smíchově a maloobchodní prodejny KTI od jejich tehdejšího německého majitele.

Těmito akvizicemi jsme se na trhu posunuli vpřed a začali jsme úspěšně konkurovat již zavedeným maloobchodním řetězcům. Síť maloobchodních prodejen jsme potom dále rozšiřovali a zároveň jsme intenzivně posilovali naši pozici na velkoobchodním trhu. A ještě bych zmínil jeden milník a tím bylo otevření první pobočky na Slovensku v roce 2008. Nyní tam máme velkoobchod a 7 maloobchodních prodejen. A v České republice v současné době provozujeme největší maloobchodní síť v komoditě podlahových krytin.

Jak jste si s bratrem, který je vaším společníkem, rozdělili role ve vedení firmy?
Pole působnosti jsme si s bratrem Tomášem rozdělili po otevření naší první prodejny v roce 1998. Já jsem se začal věnovat řízení a rozvoji maloobchodní sítě a také vedu většinu jednání s našimi zahraničními dodavateli. Bratr se zaměřil na rozšiřování a rozvoj velkoobchodu a na budování a dostavby naší firemní centrály a logistického centra v letech 2006, 2011 a 2016. V současné době se jedná o administrativní budou a skladový areál o celkové výměře 18 000 m2.

Dostáváte nabídky k převzetí firmy od velkých investorů? Pokud ano, uvažujete někdy nad nimi?
Nabídky od různých tuzemských i zahraničních investorů dostáváme pravidelně jednou až dvakrát do roka, ale o jejich přijetí v současné době v žádném případě neuvažujeme. Spíše přemýšlíme o dalších možnostech převzetí některých konkurenčních firem.

Jaký je pro Vás rok 2020 ohledně prodejů a jak se na nich podepsala covidová situace?
Situaci v letošním roce hodnotíme v tuto chvíli pozitivně. Po určitém propadu obratů v březnu a dubnu jsme se k 31. 8. 2020 dostali v podstatě na loňské objemy. Vzhledem k současnému vývoji (15. 9.) je však jakákoli prognóza nejistá. Dopady ukončení programu „Antivirus“ je nesnadné odhadnout.

Foto: Ocenění za Tomáše Rozlílka převzala marketingová ředitelka firmy Koberce BRENO Libuše Ježková.

Jaká část sortimentu je dlouhodobě obchodně nejúspěšnější?
Možná budete překvapen, ale stále to jsou textilní podlahové krytiny, tedy koberce. A to přes mýtus často ší řený výrobci a distributory laminátových podlah, že pouze s jejich výrobky se vyhnete výskytu roztočů. Tento mýtus byl již několikrát vyvrácen na základě výsledků testování několika zkušebních ústavů v ČR i v zahraničí. Roztoči totiž potřebují k přežití vlhkost a částice organických materiálů, a to najdou v matracích a lůžkovinách, nikoli v koberci.

Také je třeba zmínit skutečnost, že Češi mají koberce dlouhodobě ve velké oblibě. Koberce patří také k vybavení velké většiny hotelových a kancelářských interiérů. K trvale rostoucím
komoditám se řadí i rolové PVC (tzv. „lino“) a v posledních letech také vinylové dílce, jejichž obliba stále roste.

Chystáte na rok 2021 něco přitažlivého?
Do naší nabídky připravujeme novou kolekci zátěžových koberců z vláken nové generace v bohaté barevné škále, která bude určena pro všechny zákaznické skupiny včetně těch nejnáročnějších. Dále chystáme rozšíření sortimentu vinylových dílců s integrovanou podložkou.

A když mluvíme o plánech, v areálu našeho logistického centra plánujeme výstavbu školicího centra s kapacitou 100 účastníků, které bude určeno pro naše zaměstnance a také pro zákazníky velkoobchodu, kteří s námi prodávanými materiály pracují.

Martin Kubín, šéfredaktor časopisu DOMO