05.11.2018 | TIPY

Trendy textilních podlahovin lze sledovat nejen na zahraničních veletrzích (Heimtextil, Domotex, IMM, Salone del Mobile), ale také z novinek řady předních zahraničních značek.

Prezentace nových kolekcí i veletrhy pro rok 2018 máme za sebou, a tak lze hodnotit a shrnout vývoj, který se týká kusových koberců.

Trendové barvy na veletrhu IMM. Foto: Messe Köln.

TRENDOVÉ MOTIVY

Velké květinové motivy jsou na ústupu stejně jako výrazné geometrické vzory, které panovaly několik minulých let. Výrobci jako by se zhlédli v jednom směru, a tím je vintage. Většina koberců vypadá na první pohled opotřebovaně až zdevastovaně. Někdy je v náznaku skvrna, motivy jsou jakoby ošoupané, mizí a znovu se objevují. I když je koberec nový, vypadá, jako by mohl vyprávět řadu příběhů, které ho za poslední desítky let
potkaly. Před několika lety téměř nepředstavitelné motivy vedou žebříčky zákaznické obliby.

Na tento styl navazují i další motivy, kde je styl vintage nahrazen různými nepravidelnými, ani organickými, ani geometrickými tvary. Těžko popsatelné, avšak trendové. Mezi další typy patří grafiky, kdy se prolínají dva i více
obrazců nebo koberec vypadá jako „vystřihovánka“. Inspirací jsou i výšivky, motivy kamenů a minerálů nebo jejich řezů a najdeme i řadu orientálních dekorů v moderním podání, např. s 3D efektem.

TRENDOVÉ BARVY

Co se týče barevnosti, vede jednoznačně šedá. Dost často je to šeď betonu (koberce dokonce z větší vzdálenosti jako z betonu vypadají). Béžové, krémové a další neutrály jsou také v top výběru. Mezi další trendové barvy můžeme zařadit červenou, a to v mnoha odstínech, od výrazné krvavé až po cihlovou či tmavě vínovou. Objevují se často i akcenty modré, jak klasické námořnické, tak i tmavé a často i modrotyrkysové.

Imitace betonu je velkým trendem. Foto: Iva Bastlová.

UPCYKLACE

Mezi další trendy lze zařadit upcyklaci. Co to vlastně je? Jednoduše řečeno se jedná o opětovné využití a zpracování materiálu nebo produktu, nikoli zpět do stejné podoby (což je recyklace), ale o řád výš – jde tedy o vytvoření nového výrobku.

Zpracovává se materiál, který by jinak skončil na skládce. V ideálním případě by na konci životního cyklu výrobku měly zůstávat materiály vysoké kvality pro výrobu výrobků nových. Zdroje zůstávají v cyklu a zabraňuje se vzniku odpadu. Tento trend je reakcí na spotřební chování uživatelů, které přináší ovoce hlavně výrobcům. S rostoucí světovou populací je stále důležitější přechod od spotřeby zdroje k jeho využití. Možná si vzpomenete na články o kobercích utkaných z duší kol, odložených sárí nebo starých džínsů, o kterých jsme už psali.

Konkrétní ukázkou jsou i koberce Vlisco, které se vyrábějí z odpadu, jenž vzniká při výrobě klasických koberců.

Autorkou návrhu je designérka Simone Post.

Koberece Vlisco, design Simone Post.




Expozice značky Stepevi. Foto: Iva Bastlová

 

Zdroj: časopis DOMO 6/2018, datum vydání: 5. 11. 2018