12.09.2019 | TIPY

V minulém týdnu jsme Vám přinesli úvodní článek ke studii, která se zabývá významem barev a materiálů ve školství, neboť spolu s vývojem člověka a věkem se mění vnímání barev a prostoru. Bez ohledu na stáří dítěte ovlivňuje prostředí a zejména barevná atmosféra jeho rozvoj mnohem více než jiné vlivy. Pro správný rozvoj dítěte je potřeba přizpůsobit okolní prostředí jeho konkrétnímu věku.

JAK DĚTI VNÍMAJÍ BARVY

Vizuální dovednosti a barevné vnímání se u dětí liší dle věku. Z tohoto pohledu lze děti rozdělit do několika základních věkových skupin.

0 – 1 rok: Barva je v podstatě vizuální stimul podporující emoce

Malé děti jsou neustále na podlaze, ať už si hrají nebo jen zkoumají okolní prostředí. Barvy a vzory podlahy vytvářejí prostor pro rané učení a stimulují malé děti stejným způsobem jako hračky. Prostředí kojenců by mělo zahrnovat kontrastní barvy, zdůrazněné základními barvami a povrchy, které podporují hmatové vnímání. V tomto věku děti dávají přednost jasným a sytým barvám (např. modrá, žlutá a červená), protože jejich zraková ostrost není zcela vyvinuta. Pastelové barvy nevnímají tak jako dospělí a proto je používáme raději v kombinaci se sytými barvami.

1 – 3 roky: Barva stále více představuje označení
Do tří let věku dítě zkoumá okolní prostředí a podlahu. Hnací silou tohoto objevování jsou vzory, motivy a tvary, které stimulují smysly. Smyslové vnímání dítěte se rozvíjí prostřednictvím vizuálně či hmatově přitažlivých prvků, například přírodních materiálů s výraznými obrysy, jako je dřevo nebo zrnka písku. V této fázi vývoje se rozvíjejí motorické schopnosti dětí, a proto tyto prvky musí být součástí podlahy.

3 – 6 let: Barva se stává především komunikačním signálem.
V tomto období začínají děti v barvách vidět komunikační symboly. Při navrhování tříd je důležité vytvořit harmonický prostor, který bude stimulovat koncentraci dětí a zároveň se vyvaruje rozptylování. Použité vzory (zejména na podlaze) nesmí být příliš rušivé.

6 – 12 let: Barva podporuje utváření identity dítěte
V tomto věku barva začíná podněcovat budování dětské identity. V učebnách je nezbytná podpora koncentrace a učení. Tu lze vytvořit pomocí barev, které odrážejí emoční reakce dětí. Ideální je střídat neutrální odstíny a tóny, které dětem poskytují více inspirace. Na toaletách lze případný pocit úzkosti snížit použitím barev a světla.

Více se dočtete v časopise DOMO č. 5/2019, které vyšlo 4.9.2019. K dostání v tištěné verzi ZDE, nebo v elektronické verzi ZDE.

Další díl k této studii - JAK VNÍMAJÍ BARVY DOSPÍVAJÍCÍ - Vám přineseme na těchto stránkách ve čtvrtek 19. 9.

Více informací také na www.tarkett.cz.